Prezydent podpisał nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zacznie ona obowiązywać w terminie 14 dni od ogłoszenia czyli najpóźniej na początku lutego za wyjątkiem trzech artykułów, których wejście w życie przedłużono do 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Najważniejsze zmiany dotyczą określenia maksymalnej stawki za odbiór odpadów komunalnych, która zależeć będzie od - ogłaszanego przez GUS - t.zw „przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego”, częstotliwości wywozu (od kwietnia do października odpady komunalne zmieszane, w budynkach wielolokalowych, mają być odbierane nie rzadziej niż raz w tygodniu), przyznania gminom uprawnień służb podatkowych w przypadku egzekucji opłat wobec osób, które za śmieci nie płacą ale także doprecyzowania kwestii na kim, w budynkach wielolokalowych, spoczywa obowiązek złożenia deklaracji śmieciowej. W art. 2 znowelizowanej ustawy dodano zapis ust. 3
„Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową”. Niemniej tego zapisu nie należy rozumieć jako zwolnienia mieszkańców od wnoszenia opłat za śmieci do wspólnoty.
Mówi o tym ust. 3a powyższego artykułu „Wspólnota mieszkaniowa ponosi wynikające z ustawy opłaty bez ograniczeń a każdy właściciel lokalu – w części (…)”
Całość przyjętych zmian jest dostępna pod adresem:
http://orka.sejm.gov.pl/opinie7.nsf/nazwa/2377_u/$file/2377_u.pdf